Zdraví

Vysoký krevní tlak, jak na něj?

Vysoký krevní tlak, jak na něj?

V současné době trápí vysoký krevní tlak velké množství lidí, jedná se až o 40% dospělé generace. Často se objevuje bolest hlavy, bušení srdce nebo tlak v očích. Příčin vysokého tlaku je několik, začíná to stresem, nadváhou nebo také dědičností. Snížit krevní tlak jde samozřejmě velice dobře léky, ale existuje i pár přírodních rad, jak toho jde dosáhnout i bez nich a není to nic složitého.

Za hypertenzi (vysoký tlak) je považován tlak u osob starších osmnácni let, který je vyšší, než 140/90 mmHg. Pokud změníte životní styl, můžete dokonce i eliminovat potřebu léků. A jak na to?

Redukujte svoji tělesnou hmotnost

Nadváha má vliv na celkový zdravotní stav člověka. Na snížení krevního tlaku se doporučuje 30 minut cvičení denně a to každý den v týdnu. Toto by měli dodržovat především ti, kteří mají sedavé zaměstnání. Věděli jste, že redukce hmotnosti o jeden kilogram vede ke snížení tlaku až o 2,5 mmHg? Pokud je člověk obézní, má větší šanci onemocnět hypertenzí. Nejdůležitější na redukci váhy je vybrat si takové cvičení, u kterého vydržíte dlouhodobě. Může to být chůze, běh nebo třeba tanec. To stejné platí i u jídelníčku. Není dobré držet radikální diety, důležitá je vždycky pravidelnost. Omezte tučné a sladké jídlo.

Solte méně

Patříte k těm lidem, kteří když není na stole solnička, jsou nervózní a jídlo jim nechutná? Už tato skutečnost je náznakem toho, že máte asi problém. Nadbytek soli není vhodný ani pro lidi s normálním krevním tlakem, natož pro osoby, které mají tlak zvýšený. Pokud sůl rapidně omezíte, může to snížit váš vysoký krevní tlak. Doporučená dávka je méně než 1500 miligramů denně. Svůj příjem sodíku můžete kontrolovat tak, že dáte přednost čerstvým potravinám a vyhnete se potravinám průmyslovým. Aby byla vaše představa přesná, doporučená dávka soli je jedna čajová lžička.

Jak je to s potravinami?

Nemůžete bez soli vydržet? Máme pro vás dobrou zprávu. Dostatečný příjem draslíku může nezdravý účinek sodíku trochu vyvážit. Problém je, že většina lidí má tohoto důležitého minerálu v těle nedostatek. Dobrým zdrojem minerálu jsou banány, pečené brambory se slupkou nebo dokonce pomerančový džus.

Další prospěšnou potravinou je hořká čokoláda, která může denně snížit krevní tlak asi o tři body. Vědci se domnívají, že to může být způsobeno vysokým obsahem antioxidantů.

Máte doma lněné semínko? Pokud ne, je na čase ho koupit. Již čtyři lžíce lněného semínka denně, můžou výrazně zlepšit váš krevní tlak.

V obchodech najdete velké množství potravin, které jsou prospěšné pro vaše tělo, je to především: červená řepa, okurek, cibule, grapegruit nebo také jablko.

Zákaz kouření

Všichni ví, že kouření škodí zdraví. Tabák a nikotin však způsobují přechodné výkyvy v krevním tlaku, nezpůsobují však chronickou hypertenzi. Kouření není dobré pro nikoho, na tom se shodneme. Pokud chcete, aby váš krevní tlak klesal, přestaňte kouřit, uvidíte, že to bude o sto procent lepší.

Dalším problémem je samozřejmě alkohol. Jeden drink nikomu neublíží, ale nic se nesmí přehánět. Podle studií může být někdy i pro srdeční zdravý prospěšný. Více jak dva drinky denně můžou zvyšovat riziko hypertenze u žen i mužů. Pokud si svůj nápoj dáte například při jídle, může to negativní účinek trochu utlumit.

Škodí lepek našemu organismu, nebo je jen moderní ho nejíst?

Škodí lepek našemu organismu, nebo je jen moderní ho nejíst?

Už jste také četli článek na téma: Jak moc lepek škodí našemu organismu? Už vám vaši kamarádi vyprávěli, jak když přestanete jíst lepek, zhubnete? Ještě ne? Přečtěte si neco o lepku a bezlepkových jídlech, udělejte si na tento “trend” svůj vlastní názor a nenechte se ovlivnit veřejností.

V dnešní době drží bezlepkovou dietu kde kdo. Kromě celiaků, kteří tuto dietu drží ze zdravotních důvodů, pomáhá i sportovcům a velké množství lidí ji využívá k očistě těla. Lepek je obsažen v mouce, která je základním stavební kamenem pro pečivo, těstoviny a velké množství dalších výrobků.

Pojďme se podívat na oba názory:

Lepek je zlo a mělo by být odstraněno z našeho jídelníčku

Lepek se vyskytuje v obilovinách, jako je pšenice, ječmen, žito i špalda. Obsažen je tedy ve všech potravinách, které se z těchto obilovin vyrábí. Jak můžeme tyto potraviny nahradit? Mezi potraviny, kterými lze lepek nahradit patří například quinoa, pohanka, kukuřice nebo také amarant. V dnešní době už není problém sehnat bezlepkové pečivo nebo těstoviny. Vaše kroky nemusí směřovat jen do zdravé výživy nebo do lékárny, bezlepkové oddělení najdete v každém supermarketu. Lepek můžete nahradit i bramborami, rýží, sójou nebo luštěninami.

Pokud vynecháte ze svého jídelníčku potraviny obsahující lepek, vaše tělo se pročistí, zmizí únava, mohou vymizet alergie a spousta dalších problémů. Zmizet mohou také problémy s nadýmáním a průjmem, pročistí se střeva a zaznamenáte příval nové energie.

Proč se při bezlepkové stravě hubne? Je to jednoduché, lepek je obsažen v buchtách, koláčích, dortech, sušenkách, oplatkách i čokoládě. Když se rozhodnete, že tyto potraviny kvůli lepku omezíte, tak díky tomu, že je nebudete jíst, určitě zhubnete. Znáte pojem “moučné břicho”? Lepek se totiž nejvíce ukládá v tucích zejména v oblasti břicha.

Zdraví lidé by měli jíst lepek

To, že člověk nemůže jít lepek ze zdravotních důvodů, je běžná praxe. V současné době se ale setkáváme i s dobrovolnými “celiaky”. Jsou to lidé, kteří se dobrovolně vzdali stravy, která obsahuje lepek. Odborníci se na tento trend dívají váhavě. Lidé jí velké množství koláčků a pečiva, každoroční spotřeba pšenice roste a oni vítají novou změnu. Zároveň také tvrdí, že střeva zdravého člověka si s lepkem poradí a pokud člověk vynechá jeho konzumaci, může se ochudit zejména o vlákninu, minerály nebo vitaminy skupiny B. Dejte pozor, odmítání lepku může být i u některých lidí zdravotně závadné.

Problém může nastat v případě, že člověk vysadí lepek, ale zatím je nediagnostikovaný celiak. Lepek celiakům vadí i v malém množství a následná diagnostika je pak velmi komplikovaná, ne-li někdy nemožná. Pokud se dlouhodobě celiakie neléčí, může dojít k vážným zdravotním problémům. Zvyšuje se riziko zhoubných nádorů nebo to může vést k poruchám kostního metabolismu.

Není to jen ze zdravotních důvodu, ale také společenských. Z dlouhodobého hlediska může být každé zbytečné omezení stresující, vylučující ze společnosti a neudržitelné. Zejména složité to může být pro malé děti. Pokud se rozhodnete pro bezlepkovou dietu, omezte především pšenici, ale nezbavte se lepku úplně a vyzkoušejte například špaldovou nebo semolinovou mouku.

Které jídlo posílí vaši imunitu?

Které jídlo posílí vaši imunitu?

Jídlo nemusí sloužit pouze k utišení hladu, ale je zároveň zdrojem potřebných vitamínů a živin. To, co jíme ovlivňuje naše zdraví, celkovou odolnost a psychickou pohodu. Takové jídlo z fast foodu vás určitě nasytí, ale vašemu tělu nepřidá žádné živiny, maximálně tuk. Existují ale potraviny, díky kterým se budete cítit zdravější a spokojenější, dokonce jídlo dokáže ulevit od bolesti, když už nemoc přijde.

O náš imunitní systém se musíme starat, abychom nechytili každý bacil, který proletí kolem. Od malička je nám neustále o hlavu omílán o hlavu vitamín C, který jíme hlavě v podobě tabletek, a co ostatní vitamíny a minerály? Ty často zanedbáváme a nevěnujeme jim pozornost. Pojďme se podívat, které jsou prospěšné pro vaše tělo.

Černý rybíz

Je až neuvěřitelné kolik vitamínu C se nachází v černém rybízu. Ve 100 gramech je obsaženo 87-219 mg vitamínu C, což je opravdu velká dávka. Černý rybíz je tak trochu raritou, protože většina drobných plodů obsahuje skupinu vitamínu B, K a beta-karoten. Pokud hledáte něco proti zánětu, zkuste olej z černého rybízu. V zimě vám může přijít vhod i vynikající čas ze sušených plodů.

Borůvky

Nejlepší z nejlepších, ano jsou to právě borůvky. Borůvky patří mezi nejzdravější potraviny na světě a řadí se mezi superpotraviny. Borůvky jsou taky známe díky tomu, že působí proti stárnutí. Stejně jako všechny bobule, borůvky obsahují velké množství antioxidantů, které mají v našem těle téměř zázračné účinky. Když do vašeho jídelníčku zařadíte borůvky, můžete se těšit například na: lepší zrak, zdravé močové cesty, bystřejší mozek, zdravé srdce, štíhlou linii, bezproblémové zažívání, veselejší náladu a silnější imunitu.

Meruňky

Meruňky jsou bohatým zdrojem antioxidačně působícího beta-karotenu a vitaminu C. Obsahují draslík, který pomáhá se snížením vysokého krevního tlaku. Meruňky jsou bohaté i na vitamín E. Bohužel všechno toto ovoce je sezónní záležitost, a tak ho je s těží v zimě najdete. Proto je dobré tyto plody usušit, a to bez přislazování. Nicméně bobulovité ovoce se nebojte zamrazit nebo z něj udělat marmeládu.

Cibule

Cibule je zdravá, to ví každý, ale ne každý ji má rád. Cibule obsahuje kyselinu listovou i další vitamíny skupiny B, vitamín C, E a karoteny. Cibule preventivně působí na infekce dýchacích cest, pomáhá při kašli a zahlenění. Dále je vhodným společníkem při nachlazení, bolesti v krku a rýmě. Čistí dutinu ústní a nosní sliznici.

Zázvor

Malý panák čerstvé zázvorové šťávy každý den působí snad i proti smrti. Už jste někdy pili čerstvý zázvor? Jestli ne, buďte opatrní, protože zázvor opravdu hodně štípe. Kořen zázvoru je plný vitamínu A, B, E a C. V hojném množství obsahuje hořčík, sodík, draslík a železo. Zázvor působí protizánětlivě, posiluje imunitní systém a předchází vzniku chronických onemocnění dýchacího ústrojí.

Citron

Citron je plod, který je asi nejbohatší zdroj vitamínu C. Takže určitě nebude špatně, když ho zařadíte do svého jídelníčku. Kdo by si v létě nedal dobrou citronovou limonádu? Citron také pomáhá na nepříjemný dech, kašel a nachlazení, potíže se žlučníkem nebo také revma. Pokud se chcete zbavit zubního kamene, je citron dobrým pomocníkem.