Rady, jak zatočit s chrápáním

Rady, jak zatočit s chrápáním

Chrápete tak, že vedle vás nemůže nikdo spát? Vaše partnerka je bezradná, pořizuje si špunty do uší a kole vás každý večer do ledvin? Pak máte velký problém a je načase jej začít aktivně řešit. Chrápání vzniká chvěním měkkého patra a toto chvění vám dokáže pořádně znepříjemnit život. Nemusíte podstupovat jen chirurgický zákrok, abyste se chrápání zbavili, pomůže vám třeba i změna spánkové polohy nebo zvlhčovač vzduchu.

Je jasné, že chrápání dokáže ovlivnit partnerský vztah, ale může být i známkou nějakého zdravotního problému. Pokud ale bydlíte sám a nemá vám kdo říci, že chrápete, pozorně sledujte, v jaké kondici se probudíte. Pokud budete velice unaveni, viníkem může být právě chrápání.

Jestliže člověk trpí spánkovou apnoe, dochází u něj ve spánku k desetivteřinovým až minutovým zástavám dechu, což vede k poklesu hladiny kyslíku  v krvi a nedostatečnému okysličení orgánů.  Pokud nedochází v těle k okysličení, mozek pak vysílá signály k uvolnění dýchacích svalů. Kvůli této činnosti se člověk dostane do polospánku až desetkrát za hodinu. Stav, který prožívají lidé druhý den po probuzení je dost srovnatelný se stavem po propité noci, ale přitom byla bez alkoholu.

Chrápání vzniká tak, že vzduch v dýchacích cestách naráží na překážku, kterou rozechvěje. Věděli jste, že je chrápání ze 70 procent dědičné? Chrápání se nedá natrvalo a s jistotou zbavit.

Poloha spánku

Pravděpodobnost, že bude člověk chrápat se zvyšuje například v poloze na zádech. Změna této polohy může zajistit, že váš partner zmírní svoje chrápání a nebo mu změnou polohy zabrání úplně. Vyzkoušejte také vyvýšení polohy hlavy, postačit by mělo 10 až 15 cm. Vysoký polštář může zajistit průchod vzduchu v dutinách.

Jak je to s pitím?

Od malička nám říkají, že je pitný režim důležitý, a že dehydratace může vést k různým zdravotním problémům. Dehydratace může pravděpodobně způsobovat i hlasité chrápání, protože když nejsme hydratovaní, zalepí se nám naše ústa a nos. Pozorujte svoji moč, pokud jste dobře hydratovaní, vaše moč bude světle žlutá až bezbarvá.

Opačné to je s alkoholem. Ten by se před spaním pít rozhodně neměl, pokud chrápete. Alkohol uvolňuje svaly horních cest dýchacích a ztěžuje dýchání. Omezte konzumaci alkoholu, zlepší se i chrápání.

Prach

I takový prach má na chrápání vliv. Všechny možné alergeny, které se vyskytují v ložnici, jako je pyl, prach a chlupy, mohou nepředstavitelně dráždit dýchací cesty a přispívat tak k chrápání. Alergeny mohou způsobit zánět nosní sliznice a tím pádem zúžit průchod dýchacích cest.  Zkuste zajít za alergologem a možná zjistíte, že léky proti alergii odstraní i vaše chrápání.

Zhubněte

Věděli jste, že náhlý a velký přírůstek váhy vede ke zúžení dýchacích cest, což bývá často příčina chrápání? Studie naznačují, že nejvíce chrápou muži, kteří trpí nadváhou. Takže už začněte přemýšlet, jak zhubnout. A navíc! Zabijete tím dvě mouchy jednou ranou. Vaše žena bude šťastná, že jste zhubli a zároveň i přestali chrápat. Pokud vaše zhubnutí chrápání na sto procent neodstraní, zcela jistě se sníží jeho hlasitost a frekvence. A kdy poznáte rozdíl? Nebude stačit zhubnout dvě kila, ale první rozdíl poznáte tehdy, pokud zhubnete alespoň deset procent tělesné váhy.